dilluns, 13 de desembre del 2010

Experiència d'una mestra PROJECTE: "Mares i fills/es de la nostra classe"

Aquest projecte es va dur a terme al CEIP Rellinars (escola semirural), en una aula vertical, és a dir, amb infants de 3, 4 i 5 anys.

EL projecte comença quan la Maria, la mestra de l'aula, mostra una fotografia (d’una mare i un fill) als nens i nenes i planteja la següent pregunta:
"Podrieu pensar idees que us passin pel cap veient aquesta foto?"
És una manera perquè els infants imaginin i obrin la seva ment. A partir d'aquesta pregunta, es fa una conversa col•lectiva, en què es parla de mares i fills partint de la fotografia que els ha ensenyat. Surten idees i conceptes com: s’estimen, la mare protegeix, el nen es sent segur…



A continuació, els ensenya fotografíes de mares i fills de diferents cultures i llocs del món; són realitats molt diferents a la que estan acostumats els nostres infants.



La Maria els fa una altra pregunta: "Què us transmeten aquestes imatges?". Algunes de les respostes són: "Una cabanya; la mare està embarassada; és un lloc trist, no porten roba...".

Ara toca buscar semblances i diferències; "Ens cuida igual la mare que una persona del carrer?". En tractar aquest tema, a l'aula es genera un ambient cultural càlid i proper.

Cada nen escull una imatge i s'inventa una història; després fan una conferència davant els seus companys i els graven. Aquestes conferències, després les miren i en parlen; s'estableix una altra conversa. Això és molt beneficiós per a ells, ja que comporta una sèrie d'avantatges pels infants que els seràn útils pel futur.

La Maria els proposa fer-se fotos amb les seves mares, com ho fa el fotògoraf Bru Rovira en la seva exposició "Maternitats". Cada nen fa de fotògraf d'un altre nen de la classe; ells escullen el lloc on fer-se la foto amb la mare, prenent com a exmple les fotografies que han vist de Bru Rovira. Es fa una altra conversa amb els nens i nenes; la pregunta que la Maria els planteja és aquesta: "Com són d'importants les mares?".

A l'escola, tenen la línia de temps, on hi posen fenòmens que passen o han passat. En aquesta línia del temps hi afegeixen en Bru Rovira i la Isabel Muñoz, una altra fotògrafa.

A l'aula, es plantegen preguntes: Les plantes tenen mare? Com ens reproduim?, etc. Després busquen informació sobre les preguntes que s'han anat qüestionant. La Maria elabora un llibre: es tracta d'un llibre en blanc, en què cada dia un infant se l'emporta a casa perquè escrigui o enganxi imatges sobre la mare, l'àvia, etc., tot entorn al mateix tema.

Miren fotografies de Bru Rovira i les representen; després ells mateixos fan una exposició.Fan el díptic per la conferència i l'exposició; els porten l'exposició de Rovira a l'escola. Els pares i mares van un dia a la classe per què els nens i nenes els expliquin i ensenyin l'exposició. Al final de la seva visita, els pares i mares també donen la seva opinió.

Els nens i nenes tenen un blog: "Treball amb les famílies". Alguns pares i mares comenten sobre l'exposició; els infants ho poden llegir a l'escola i també poden comentar aquest blog; això, per una banda, serveix als nens i nenes com a retroalimentació i, d'altra, els pares poden veure què fan els seus fills a l'escola.

La Maria els planteja el següent: "Quan jo sigui mare o pare...". Aquestes són algunes de les respostes dels nens i nenes:
- Quan jo sigui pare jugaré a futbol amb el meu fill.
- Quan jo sigui mare portaré el meu fill al cole amb l'ambulància..
Després fan un dibuix de predicció del futur que han dit..


En acabar aquest projecte, la Maria els fa reflexionar sobre què és el que més els ha agradat del projecte; han de dibuixar i escriure alguna cosa. Després parlen del què han fet durant aquests dies, amb aquesta proposta didàctica; parlen de com ho han de fer per aprendre. La mestra presenta els objectius i continguts del projecte, per tal de compartir-ho amb altres mestres.

REFLEXIONS sobre els avantatges del projecte

• Penso que les conferències aporten molts beneficis als alumnes. Allgun com: els infants que fan la conferencia participen a un tipus d’avaluació formativa, expliquen als seus companys (es posen al nivel de la mestra); agafen confiança i seguretat per parlar en públic; tenen la necessitat d’ordenar les idees que tenen al cap per poder trasmetre-les als seus companys i aprenen a acceptar les critiques i a ser crítics.

• Un tema com aquest fa que es creiï un ambient càlid i de confiança a l’aula.

• La creació d’un blog entre tots promou el sentiment de comunitat.

• El projecte porta a reflexionar sobre els cicles de la vida (neixer, créixer, reproduir-se i morir).

• Ens permet crear una idea de com ens reproduim els mamífers en comparació als altres grups d’animals.

• Ajuda a buscar significats com ara que en la vida dels animals no intervé tant el pare o l’avia en canvi en la vida dels humans si que solen intervenir-hi.

• Que es treballi amb infants de diferents edats resulta molt interessant i profitós; els petits poden aprendre dels grans, prenent-los com a models o referents, i els grans poden ajudar i ensenyar als petits, sentint-se'n responsables; això enriqueix molt.

• S’involucra els pares i mares en el projecte. Això és una manera perquè els nens vegin que hi ha un bon ambient entre l'escola i la família.

IDEA LECTURA: Projectes i activitats per canviar l'entorn.

El treball per projectes a l'escola va néixer i l'apliquen subgrups de mestres preocupats per canviar "maneres de fer" dominants a l'escola. Cerquen la participació democràtica dels nens i les nenes, que es plantegin preguntes, que interaccionin en la recerca de respostes i que les trobin interelacionant camps de saber distints, que experimentin i compleixin les seves idees,vivències i emocions entre ells i les seves famílies.
(Sanmartí, N. i Tarin, R.Mª)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada