dimarts, 14 de desembre del 2010

PRÀCTICA: DEL CONTE A LA CIÈNCIA

La darrera sessió de laboratori hem tractat de treballar les ciències basant-nos en el conte popular de la Rínxols d'Or. Hem vist el vídeo del conte, del programa infantil Una mà de contes.

Després hem pensat activitats per treballar l'educació científica a la nostra aula partint d'aquesta història.



PROPOSTES D’EDUCACIÓ CIENTÍFICA

Pesar-nos
Es tracta de plantejar als infants si realment, quan nosaltres mengem, el nostre pes canvia immediatament, fins el punt de poder trencar una cadira quan ens hi asseiem (com li passa a la Rínxols d'Or). Potser el que falla no és el nostre pes, sinó el material de la cadira o de l'objecte en qüestió.
Seria interessant fer preguntes als infants del tipus: Després de menjar pesarem més? ... i podem ho podem comrovar, portant bàscules a la classe, posteriorment interpretar-ho i arribar a una conclusió.

Mesura i comparació d'objectes: gran, mitjà i petit.
Podem medir objectes de l'aula amb la cinta métrica (numerada o no) o amb pams.

Treballar el canvi
Partint dels 3 ossos (gran, mitjà i petit) es podrien tractar els canvis que han fet ells des de que eren més petits, fer-los veure que els seus pares també havien sigut petits i que ara són grans... És a dir, fer-los adonar que tots canviem amb el pas del temps. Es tractarien temes de genètica i evolució. Podem proposar als infants que facin un recopilatori de fotografies dels seus pares, des de que eren petits fins ara; veure quines semblances tenien els seus pares/mares quan tenien la mateixa edat que ells, etc. Treballaríem a partir de les comparacions.

Agut/Greu i Fort/Fluix
En relació a les veus dels personatges. Es podría proposar de produir diferents sons i clasificar-los. També es pot treballar la comparació de les veus dels nens i nenes de la classe amb l’ECODAT.

Fred/Calent
Una pregunta que els podem fer als infants és per què al conte la tassa petita crema menys que la mitjana i la gran. És a dir, per què la tassa petia està al punt, la mitjana crema i la gran bull! Podem comprovar si això de veritat també passa o només passa al conte.
Ho hem comprovat mesurant la temperatura de l’aigua de les 3 tasses amb termòmetres. Hem vist que el conté raó: la tassa gran és la més calenta perquè com que hi ha més quantitat de líquid la calor triga més a escapar-se. En canvi. la petita com que és la que en té menys és la que es refreda primer.

On van a parar els cereals que es menja la Rínxols d’Or?
Podem donar-los una silueta d’una nena que representi la Rínxols d’Or o d’un ós i que dibuixin el recorregut que fan els cereals quan ens els mengem. Posteriorment en parlaríem, faríem una conversa i els nens mostrarien a la resta les seves representacions.

Treballar l’hàbitat
Els ossos realment mengen cereals, viuen en una casa i dormen en un llit com el nostre?

Treballar el model d’ésser viu:
Per què s’espanten els ossos? Què tenen els ossos que fa que s’espantin com nosaltres? (relació amb el conte: els ossos s’espanten quan senten el crit de la Rínxols d’Or).

Veure regularitats i diferències
Fer-los veure que els ossos són iguals, però també diferents. Hi ha diversitat d’ossos (ós panda, ós polar, ós bru...). A partir d’aquí, també podem treballar què tenen en comú i què no els infants de la classe.
Sempre hem de fer que allò que treballem amb els infants sigui visible en algun racó de l’aula, a partir d’imatges, fotografies, objectes, murals...

Matemàtiques
Treballar el número 3.

OPINIÓ PERSONAL
He trobat molt interessant aquesta activitat i m’ha agradat molt. Mai m’hauria plantejat que d’un conte es poguéssin extreure tantes propostes científiques però, la veritat és que està clar que en aquest món no hi ha res impossible i si t’ho proposes ho pots arribar a fer tot. A més, amb aquesta activitat de pensar propostes hem pogut veure que el saber compartit és molt més ric per a l’aprenentatge.
Amb les propostes que hem anat dient col•lectivament entre tots/totes, se m'han anat acudint moltes idees que algún dia m’agradaria poratr a la pràctica amb els meus futurs alumnes per treballar les ciències a partir d'una cosa tant quotidiana com és un conte.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada