dimarts, 19 d’octubre del 2010

PRACTICA 1: LA FLOR SORPRESA

GRUP DE LABORATORI: les Provetes (Irene, Carla A., Marta, Carla S. i jo)

Aquesta primera pràctica ens ha permès treballar el fenòmen de la capil·laritat.

A continuació, es pot veure l'informe de la pràctica:

QUINA ÉS LA PROPOSTA DE TREBALL?
Comprovar què passa quan la flor de paper entra en contacte amb l’aigua.

QUÈ HEM FET?

1)Fem una observació i ens fem una pregunta

Per començar hem retallat la flor de la fotocopia que ens ha donat el professor. A continuació hem escrit un missatge per la nostra companya. En el nostre cas se’ns ha plantejat el dubte de si calia escriure el missatge amb llapis o amb bolígraf. Finalment hem decidit fer-ho amb llapis. Quan ja hem tingut la nostra flor preparada hem omplert el recipient d’aigua i la hi hem posat.
Tal hi com les dues ja havíem suposat la flor s’ha obert.
El professor ens ha plantejat una pregunta: Perquè s’ha obert la flor?

2)Busquem explicacions individuals i en grup (Raonem)

Hem donat moltes voltes fins que al final se’ns ha plantejat una nova pregunta: “Això passa amb qualsevol tipus de paper?” Hem decidit provar amb altres tipus de paper. Hem vist que la flor sobre amb els tres tipus de paper (de llibreta, normal i reciclat ).
“Passa el mateix tingui la forma que tingui el paper?” Provem amb altres formes i segueix obrint-se el doblec. Veiem que si aquest doblec (pètal) és molt gran no s’obre.
Tenim clar que el paper absorbeix aigua, però no massa, sinó s’enfonsaria. Pensem que quan la base del paper absorbeix aigua es fa més gran. Com que la base de la flor no es pot expandir cap als cantons perquè hi ha els doblecs, s’acaba corbant. A l’agafar aquesta curvatura la base fa una força que acaba fent que els pètals s’aixequin. Un con s’han aixecat van caient cap en fora per la força de la gravetat.

3)Representem les idees

QUINA CONCLUSIÓ EN TRAIEM?

4)Posem em comú les idees dels grups

A partir de la presentació que ha fet el professor a partir de les explicacions individuals de grup hem anat sortint a explicar els raonaments que havíem extret l’anterior dia de labori. D’aquesta manera hem anat sumant els diferent punts de vistes i hem creat un coneixement comunitari. Quasi bé totes havíem pensat en la idea de capil•lars.

5)Conclusió final

El professor ens acaba d’explicar el perquè de l’obertura de la flor. El paper està format per uns teixits de tubs que s’anomenen capil•lars. La flor s’ha obert gràcies al fenomen de la capil•laritat. Aquest fenomen consisteix en que l’aigua entra en els capil•lars i va tirant a munt per un efecte físic. Aquest efecte físic es produeix gràcies a les propietats de l’aigua. Com tots sabem l’aigua està formada per 2 àtoms d’hidrogen i 1 d’oxigen. Els àtoms d’oxigen tenen càrregues positives i els d’hidrogen negatives. Això fa que en l’aigua hi hagi moviment. Els àtoms que formen l’aigua es van unint i desunint de forma que van pujant pel tub. Quan la força de la gravetat és massa forta deixen de pujar. Aquest fenomen té una importància molt gran en la natura ja que els arbres obtenen l’aigua en totes les parts (fins i tot les més altres) gràcies a aquests capil•lars i a aquest fenomen.

FITXA PER REALITZAR LA PRÀCTICA




OPINIÓ PERSONAL DE L'EXPERIÈNCIA
Treballar la capil·laritat amb els infants és molt interessant perquè aquest fenòmen permet fer petits trucs de màgia que poden deixar els nens bocabadats. Mireu quin truc més sorprenent!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada