dimarts, 26 d’octubre del 2010

PROJECTE: “Els aglans del bosc” P4

EXPERIÈNCIA D'UNA MESTRA
Aquest projecte tenia varies activitats relacionades entre elles i cadascuna amb uns objectius que fonamenten el model d’ésser viu.

1. SORTIDA AL BOSC
- Es fa una sortida al bosc amb la intenció que després a l’aula hi hagi una continuïtat del treball començat a l’excursió.
- Es recullen mostres del bosc sempre i quan es respecti el medi ambient i la natura
- Conversa: es parla sobre les relacions de l’ecosistema, les sensacions que ens donen les mostres que hem recollit, què podem sentir a la natura..

2. UN COP A L’ESCOLA (ens centrem en els aglans)
- Conversa col•lectiva: què creieu que passa al bosc amb els aglans que no es menja cap animal? A partir d’aquesta pregunta anotem les respostes dels infants i ho relacionem amb el model d’ésser viu.
- Experimentació: enterrem aglans amb un pot transparent de vidre i observem què passa de manera científica
- Pla d’acció: preguntem: creieu que ho haurem de regar? Què passarà d’aquí un temps? I fem càrrecs per a donar responsabilitats als infants i d’aquesta manera agafin interès en el projecte
- Observació periòdica de l’aglà
- Producte final: observem què ha passat. Resulta que ha crescut una planta i preguntem: d’on creieu que ha crescut?
- Treball individual: representem el procés en el paper i expressem la seqüència temporal dels fets (moment inicial – moment actual, què ha passat?)
- Activitat col•lectiva: Conversa
o Sabríeu explicar amb paraules el que heu dibuixat?
o A més de terra i aigua, què més hi va caldre?
o Les plantes van sortir de seguida?
o A quins arbres s’assemblen aquestes plantes?
o Creieu que ara és un arbre? Què cal que passi perquè ho sigui?
- Imaginem i contrastem:
o Recordeu com eren els aglans?
o Com deuen ser ara? -> desenterrem un aglà i l’observem amb lupes
Després conversem sobre l’aglà que observem i ho dibuixem.

- Ens centrem en el vocabulari i aprenem paraules noves sobre les plantes
- Reforcem la relació temporal amb un dibuix:
o Com eren abans els aglans i com seran després?
- Retorn al tema inicial amb una representació:
o Què pot passar al bosc amb els aglans del terra? -> descripció del procés

REFLEXIÓ
El projecte comença amb l’experimentació. Els infants van al bosc i tenen un contacte directe amb allò que treballen. D’aquesta manera el projecte parteix de la vivència que hagin tingut al bosc, serà un aprenentatge significatiu per a ells i els estimula la curiositat i la imaginació. És molt important que els infants captin amb els sentits allò que després hauran de treballar ja que els permet crear unes bases i uns coneixements inicials i propis que aniran desenvolupant durant el projecte. Així doncs, per treballar el tema es parteix del mètode inductiu (de l’experiència al concepte).

"L’experimentació té la virtut d'adoptar un dels trets fonamentals que caracteritza la ciència com activitat humana: desenvolupar la curiositat, convertir-la en interès i fomentar el gust per explorar i pensar sobre les coses del món".(Montse Benlloch i Jordi Martí, p. 8)

A més a més la mestra aprofita per a fer preguntes utilitzant el model d’ésser viu. Aquestes preguntes fan imaginar, reflexionar, fer que es plantegin hipòtesis i altres punts de vista.
El projecte té una seqüenciació i una continuïtat on es plantegen activitats variades: individuals, en grup, d’experimentació, de representació... on entren en contacte totes les àrees del currículum d’educació infantil.
Inclús podem observar com el projecte utilitza el mètode científic quan fan l’experiment de plantar un aglà.

OPINIÓ
Les activitats del projecte m''han agaradat molt, trobo que és un projecte molt complet perquè els infants han fet una gran varietat de tasques: han observat, han parlat, han dibuixat, han escrit i han buscat informació.
Crec que la mestra que ha portat a terme aquest projecte en sap molt de ciències. Amb aquest exemple es demostra que la feina de mestra necessita molta dedicació i que a més, implica formar-se contínuament. És per això que crec que és molt positiu fer sessions de formació i compartir opinions i experiències amb altres mestres.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada