dilluns, 18 d’octubre del 2010

QUÈ SABEM SOBRE COM ENSENYAR CIÈNCIES?

En aquesta primera sessió he après la importància de seguir el model socioconstructivista a les aules a l’hora d’orientar l’ensenyament de les ciències. Aquest model implica construir coneixements a partir de:

• Tot allò que ens ofereix el medi social i cultural
• L’experimentació
• El raonament
• La interacció conjunta
•Les pròpies experiències dels alumnes per complementar el procés ensenyament – aprenentatge
• La motivació i curiositat dels infants per tal que comprovin que allò que es fa a classe els ajuda a aprendre i que són capaços de respondre preguntes rellevants
• La creació de conflictes cognitius

Així doncs, cal tenir present que l'aprenentatge de les ciències és el resultat d'una INTERACCIÓ entre:

1. l’ EXPERIMENTACIÓ (observar, manipular...)
2. el RAONAMENT (vincular les descobertes a l'experimentació que hem fet)
3. la COMUNICACIÓ (compartir amb els altres per aprendre ja sigui parlant, dibuixant, fent maquetes, etc.),
4. les EMOCIONS (tot allò que sentim mentre aprenem)
5. el CONEIXEMENT QUOTIDIÀ (allò més proper sovint és molt útil com a font d’investigació)

Dono molt suport a la idea que abans de transmetre coneixements cal partir de les idees prèvies dels infants i després fer-les evolucionar a partir de l’activitat experimental i les interaccions socials. D’aquesta manera, actuant com a mestra que guia i fent que els alumnes es sentin protagonistes de l’experiència es donarà l’aprenentatge significatiu. En fi, aquesta primera sessió m’ha ajudat molt a reflexionar sobre un model de mestre molt convincent, el model de mestre que m’agradaria ser.



Aquesta imatge plasma molt bé la idea de l’aprenentatge cooperatiu per tal d’assolir un coneixement. El saber és cosa de tots, el saber “circula”. El mestre no és qui té tota la veritat, sinó que actua de guia per tal d’ajudar als alumnes a trobar-la.

VIGOTSKY, un dels pares del constructivisme afirmava:"aprendre és reconstruir allò que ja sabem"

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada