dimarts, 19 d’octubre del 2010

EL MODEL D'ÉSSER VIU

A la classe d’avui hem parlat del model d’esser viu i hem vist l’aplicació de dos projectes a l’aula: els peixos (n’ hem parlat amb major profunditat) i les llabors.
Hem començat veient l’exemple de com una mestra aplica el socioconstructivisme a la seva aula per treballar els peixos (nom de la classe).
La història de com va sorgir el racó dels peixos i totes les activitats que se’n van generar m’han semblat molt enriquidores i m’ha donat moltes idees.


ELS INFANTS SABEN QUE ELS PEIXOS SÓN AIXÍ PERÒ, COM SE'LS IMAGINEN PER DINS?
Activitat molt interessant: posar a l'abast dels infants diferents materials com ara: fil ferro, plastilina, paper de seda, etc. i fer-los representar per parelles un peix per dins. Després compartir amb tot el grup què ha representat cada parella i entre les aportacions arribar a fer-nos una idea de com és. A partir d'aquí es pot fer una nova representació més completa conjuntament.

Com a futura mestra i com a seguidora del model sociocostructivista crec que és molt important tenir en compte aspectes com els següents:

- Intentar aconseguir que tots els alumnes participin i es sentin immersos en l’activitat que es fa per tal que es sentin importants en el procés d’ensenyament-aprenentatge.
- Saber mantenir-nos al marge i actuar com a guies del procés, tot situant-nos a la Zona de Desenvolupament Pròxim.
- Crear una comunitat a l’aula que compleixi un compromís amb l’ interès, la col•laboració i un estil dialògic de construcció de significat.
- Propiciar un espai de comunicació per que els pensaments personals dels infants entrin en contacte amb els pensaments dels altres i entre tots anem construint idees cada vegada més riques.
- Saber escoltar les idees de tots els infants i si cal intervenir per reconduir els seus pensaments.
- Documentar les converses per tal que siguin més riques.
- No frenar el coneixement dels infants per por que no siguin capaços d’entendre’l.
- No privar l’ús de paraules científiques.
- Superar concepcions descriptives (parts, adjectius, colors...) i memorístiques sobre que és fer ciència.
- Donar major importància a les representacions ja que a Infantil ens són molt útils per plasmar el pensament dels infants.
- Saber organitzar bé els espais i posar tots els materials a l’abast dels petits per aconseguir que siguin partícips de tot allò que es fa a l'aula.
- Organitzar el currículum en funció de temes amplis per la indagació que estimulin la predisposició a dubtar, fer-se preguntes i col•laborar amb els altres en la construcció del coneixement.

Per acabar, hem parlat del model d'ésser viu. Hem vist un esquema que ens ha estat molt útil per ajudar-nos a la creació de preguntes. A l’hora de fer-nos preguntes cal que tinguem en compte des de la multituds de punts de vista en que podem mirar-nos els éssers vius. Per exemple: des d’una dimensió micro o macro, des del punt de vista dels fluxes (intercanvis interior-exterior) o des de una estructura temporal.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada