dimarts, 2 de novembre del 2010

PRÀCTICA 2: FLOTABILITAT sura o s'enfonsa?

A la sessió pràctica d’ avui hem treballat la flotabilitat, que té relació amb la primera la pràctica de la flor sorpresa que vam realitzar la setmana passada.

Hem vist propostes de treball que podem portar a l'aula d'infantil amb objectes que floten i d’altres que no floten i, també objectes que a partir d'una petita modificació passen de no flotar a flotar (o a la inversa).
Els materials i objectes que hem fet servir han estat els següents:

- 3 pots amb aigua (o líquid transparent)
- 2 ampolles de vidre: una tenia líquid groc a dalt i líquid transparent baix i l'altra a l'inversa
- Plastilina
- Fruits d'un arbre
- Rajoles petites
- Claus
- Balança

La primera part de la pràctica el meu grup ha hagut d'experimentar i observar amb les ampolles on hi havia líquid groc i líquid transparent.
El nostre objectiu ha estat esbrinar quines substàncies hi havia a cada ampolla. Hem anat fent hipòtesis, tot i així, no hem arribat a cap resposta convincent i consolidada. Al final, el professor ens ha comentat què hi havia a cada ampolla i ens hem adonat que ens hem trencat el cap pensant moltes possibilitats i finalment la resposta era molt més senzilla del què creiem.
-L’ampolla 1 contenia oli i aigua.
-A l’ampolla 2 la substància transparent era oli corporal i l’altra substància aigua amb colorant groc.

A la segona part de la pràctica s’ha donat una safata amb aigua i un tros de plastilina a cada grup. A continuació, el professor ens ha plantejat la següent pregunta: Què creieu que passarà si posem una boleta de plastilina a la safata amb aigua? S’enfonsarà o flotarà?
Cadascú ha dit el que creia i després ho hem comprovat: la plastilina s’ha enfonsat.

Aleshores ens ha dit que busquéssim alguna manera perquè la plastilina surés (però amb la mateixa aigua, és a dir, sense afegir ni treure res). De seguida hem trobat la resposta! Perquè la plastilina suri, hem de modificar-li la forma; hem aplanat el tros de plastilina hi ha surat. Hem anat provant altres modificacions, i algunes suraven i altres no; fent una anella primeta també ha surat.

També hem pogut observar que encara que suri, si després l'enfonsem ja no torna a surar i si algun dels espais és ocupat per una mica d'aigua també s'enfonsa.
Per tant, hem arribat a la conclusió que perquè la plastilina suri, hem de repartir el pes per la superfície.

REFLEXIÓ PERSONAL

A l'hora de fer experimentacions sobre la flotabilitat amb els infants cal:

•Informar-nos bé sobre els materials que volem escollir. Per exemple, si volem treballar la flotabilitat de la fusta, hem de tenir en compte que algun tipus de fusta suren i altres no.

•Utilitzar conceptes que s'adaptin a les seves competències i coneixements; Per exemple: el concepte de densitat amb els infants podem utilitzar-lo o no. En cas que l'utilitzem, hem de mostrar-los què significa a través dels exemples.

•Exemplificar és molt important perquè els nens i nenes tinguin present allò que els estem explicant. “Han de veure per creure!”

En aquest vídeo es pot veure un projecte d’ investigació sobre objectes que floten o no floten a l’aigua realitzat per los alumnes d’ Educació Infantil de 5 anys del CEIP Ramón i Cajal de L’ Orotava (Tenerife).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada